Bilforhandler lengst unna sentrum selger mest biler i Steinkjer

Næringsliv: Du trenger ikke å være lokalisert i sentrum for å selge mest biler i Steinkjer. Det bekrefter vår undersøkelse av nybilsalget så langt i år.

I september ble det registrert 13 484 nye personbiler på landsbasis, 370 færre (- 2,7 prosent) enn i september 2016. Hittil i år er det registrert 116 358 nye personbiler, det er 483 flere enn i samme periode i 2016.

Ser man på tallene lokalt i Steinkjer ble det solgt 56 nye biler i september, 7 færre (-11,1 prosent) enn i september 2016. Hitill i år er det registrert 431 nye personbiler i Steinkjer, det er 67 færre enn på samme tidspunkt i fjor – en nedgang på 13,1 prosent.

Lokalisering betyr ikke alt

Flertallet av bilforhandlerene som selger de ti mest solgte bilmerkene i Steinkjer holder til i sentrumsområdet. Unntaket er Holbergs Auto på Asphaugen – som nå ligger under Nordvik-konsernet, men som har beholdt navnet som klinger så godt i ørene til mange bilkjøpere i Steinkjer-området.

Mens nybilsalget i Steinkjer har gått ned i år, har bedriften på Asphaugen hatt en økning på 21,3 prosent – omregnet i antall biler utgjør det 13 flere solgte personbiler.

Her kan du se oversikten over de ti mest solgte personbilene i Steinkjer i september, hitill i år samt markedsandelen til bilmerket pr. 30.09.2017

Nr.BilmerkeSalg sept.Salg 2017Markedsandel
1Toyota107417,2%
2Volvo54510,4%
3Nissan5378,6%
4Opel5358,1%
5Mitsubishi4317,2%
6Ford4276,3%
7Kia3255,8%
8BMW1245,6%
9Volkswagen2225,1%
10Mazda3214,9%

Rekordlavt CO2-utslipp i september

Et annet positivt tegn i september var at gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle nye personbiler registrert denne måneden var 71 g/km, 17 g/km lavere enn i september 2016. Det er det laveste CO2-utslippet man noen gang har registrert i Norge.

Det kommer av at stadig flere velger ladbare biler, enten elbiler eller ladbare hybrider. Årsaken er nok at tilbudet av slike biler er større i år enn på samme tid i fjor. Og at det kommer stadig flere elbiler med lengre rekkevidde i bilbutikkene.

Elbilsalget økte i september og utslippene minsket. (Foto: Heiko Junge | NTB scanpix)

Norge likevel ligger litt etter den nødvendige utviklingen for å nå målet om å bare selge nullutslippsbiler i 2025.

Av de 431 personbilene som er solgt så langt i Steinkjer, er 109 av dem enten plug-in hybrid eller elbil. Det ble solgt 7 plug-in hybridbiler og 7 elbiler i september. Hittil i år er det solgt henholdsvis 52 plug-in hybridbiler og 57 elbiler.

Den mest solgte plug-in hybridbilen er Mitsubishi med 4 biler i september og 22 hitill i år. Nærmest følger Volvo med 2 i september og 12 så langt i år.

Blant elbilene er det BMW, Nissan og Tesla som er de tre mestselgende merkene.

Forskjellen på hybrid og plug-in hybrid

Vi kan ta med at 67 av Toyotas 74 solgte personbiler i år er hybridbiler. Forskjellen på en hybrid og en plug-in hybrid er følgende:

Hybrid

Betegnelsen hybrid brukes om biler som får kraft til fremdrift fra to forskjellige kilder. Disse kildene er en eller flere elektriske motorer samt en bensin- eller dieseldrevet forbrenningsmotor. Tradisjonelle hybridbiler har relativ små batterier og kan kun kjøre kortere distanser på ren strøm, ofte bare et par kilometer i lav fart. De kan ikke lades fra en ekstern kilde. Batteriet må dermed lades ved hjelp av energi bilen selv produserer gjennom bruk av forbrenningsmotorene, f.eks. i form av varme eller regenerering ved nedbremsing.

Plug-in hybrid

Begrepene plug-in hybrid og ladbar hybrid blir ofte brukt om hverandre, men betyr akkurat det samme. I motsetning til rene hybridbiler kan plug-in hybrider lades direkte fra en ekstern strømkilde. På den måten kan plug-in hybrider fungere som rene elbiler på lengre distanser. Plug-in hybrider har som regel et større batteri enn rene hybrider, noe som gjør at de også kan kjøre lengre på ren strøm. Fra to til fem mil er gjerne oppgitt el-rekkevidde for de ulike modellene plug-in hybrider basert på EU sin testsyklus.

Ikke overrasket over nybilsalget

Salgssjef Tore Suul hos Holbergs Auto tror fremtiden er hydrogenbiler, men han anbefaler- og selger det kunden har behov for. Sammen med tidligere lærling Markus Bergli, som nå er fast ansatt, har de to solgt mest biler i Steinkjer hittil i år. Det er han ikke overrasket over.

– Nei, jeg er ikke det. For det første så har Holbergs Auto et godt navn i markedet, samtidig har Toyota lenge ligget i forkant av utviklingen med sine hybridbiler, sier Suul.

Han legger til at Toyota har over 20 års erfaring på dette området – noe andre bilmerker ikke er i nærheten av. Nå har de også holdt på med hydrogenbiler en god stund, og vil ligge langt foran sine konkurrenter når disse bilene kommer for fullt.

Suul forteller at under OL i Japan i 2020 vil det brukes bare hydrogenbusser til å frakte utøvere og publikum.

Han innrømmer at det ikke er lett for kundene å velge bil når de har fire teknologier å velge mellom. Nå har heldigvis politikerne valgt en langsiktig retning, men fremdeles er han like spent hvert år i forhold til de ulike avgiftsnivåene.

Toyota Mirai ble lansert i 2014 som Toyotas første hydrogenbil.

Hydrogen er fremtiden

– Tror du at elbilene blir en større energibærer enn i dag, eller er hydrogen fremtiden?

– Som jeg allerede har nevnt så tror jeg at hydrogen blir en viktig energibærer i årene fremover. Når hydrogenbilene kommer for fullt så blir de best i klassen når miljøregnskapet gjøres opp. De slipper ut kun rent vann, og teknologien er slik at du faktisk kan produsere hydrogen hjemme hos deg selv ved hjelp av solcelleteknologi hvis det er ønskelig, sier Suul.

Salgssjefen på Holbergs Auto vil ikke si noe negativt om elbiler. Han mener at elbiler kan være rett valg for mange kunder, men at kundens kjøremønster og behov må være riktig i henhold til egenskapene bilen har med tanke på rekkevidde.

Populære i Danmark og Tyskland

De første hydrogenbilene ruller allerede på norske veier, og Toyota hadde mer enn 20 års forskning og omfattende testing bak seg når de i 2014 lanserte Mirai – verdens første serieproduserte hydrogenbil. Med denne bilen har Toyota tatt hybridteknologien sin til et nytt nivå.

Med et et større nettverk av stasjoner kan hydrogenbilen bli et reelt valg for mange. I Danmark og Tyskland er hydrogen blitt populært, og alle de store bilprodusentene jobber med sine hydrogen-modeller.

Uno X har tro på hydrogen

Bensinstasjonkjeden Uno X tror at hydrogen kan bli en viktig energibærer i fremtiden, og de forbereder seg på å gi hydrogenbilen en sjanse i Norge. De bidrar til en videreutvikling av teknologien ved å bygge et nettverk av hydrogenstasjoner til sine kunder. Deres mål er at hydrogenbiler kan kjøre i og mellom de største norske byene innen 2020 – i første omgang 20 stasjoner.

Uno X har allerede åpnet sin første stasjon for fylling av hydrogen, og flere er på gang.

 Fakta om hydrogenbil: 

En hydrogenbil er som en elbil. Den har en EL-motor som drives av elektrisitet. Men, i stedet for batterier, så bruker den hydrogen som energibærer. Slik fungerer drivlinjen i disse bilene:

Hydrogentank: Hydrogentanken fylles opp med hydrogen under trykk på en fyllestasjon. Å fylle på tanken tar like kort tid som å fylle drivstoff på en bensin- eller dieselbil.

Brenselcelle: Hydrogen fra tanken og luft møtes i brenselcellen som produsere elektrisitet. Det eneste utslippet fra prosessen er vann, omtrent dobbelt så mye vann som en bensinbil.

Batteri: Under nedbremsning lagres kraften i batteriet som elektrisitet. Batteriet kan bistå motoren ved hurtig akslerasjon.

Styringsenhet: Styringsenheten veksler mellom elektrisk strøm fra brenselcellen og batteriet etter behov for kraft, og forsyner motoren med elektrisitet.

Motor: Elektrisitet omgjøres til kraft som driver hjulene på bilen.

Kommenter gjerne, men vis saklighet: