Skal samarbeide om å bli kjent i Steinkjer

Næringsliv: Visit Innherred og Steinkjer24 inngår samarbeid til glede for de som vil gjøre seg kjent med de mange mulighetene som finnes i byen.

Visit Innherred lever av å få turister til Innherred, men de er også opptatt av at innbyggerne i Steinkjer skal oppdage de mange muligheten som finnes i sin egen by.

– Et samarbeid med den lokale nettavisa er en vinn-vinn situasjon for begge parter. Vi får større fokus på de mange destinasjonene i byen, hvor målet er å få folk til å bruke tilbudene. Dessuten får vi en gjensidig trafikk på begge sine nettsteder samt delinger av budskapet på sosiale medier, sier Kathrine Kragøe Skjelvan i Visit Innherred.

Fint med kortreiste utflukter

Redaktør Tore Viem i Steinkjer24 er enig med Skjelvan.

– Det blir fint å få publisere saker som kan bidra til at byens innbyggere kan ta i bruk kortreiste utflukter. Både dette og historiske fortellinger om Steinkjer er noe vi har hatt et ønske om å publisere siden oppstarten. Nå er vi godt på vei med å få begge deler på plass, sier Viem.

Han forteller at de i første omgang vil publisere fem reportasjer om ulike destinasjoner i Steinkjer – én hver uke fra og med neste torsdag.

Ny turguide

For å gjøre de mange mulighetene og tilbudene i nærområdene ennå bedre kjent, lanserer Visit Innherred i løpet av året en helt ny brosjyre.

– Vi er så og si ferdig med en helt ny turguide for hele Innherred. Det er valgt ut ulike destinasjoner i hver kommune, og nå venter vi bare på at de siste annonsørene skal komme på plass sånn at vi får brosjyren finansiert og i trykken, sier Skjelvan.

For de som måtte tro at Visit Innherred er en reiselivsaktør finansiert med ubegrensede statlige midler må tro om igjen.

– Hehe, nei sånn er det ikke. Vi er fire ansatte, og det arbeidet vi utfører for kommunene er på anbud og utgjør 1.4 millioner kroner i året. Resten må vi finansiere gjennom prosjekter og salg, sier Skjelvan.

Skal besøke 17 destinasjoner

I forbindelse med at Visit Innherred skal bli en vandrevennlig destinasjon, vil de ansatte to fredager i hver måned fremover gå alle de 17 destinasjonene som turguiden inneholder.

– Dette er ikke noen bedriftshelse-kampanje, men rett og slett noe vi vil gjøre for å bli kjent med de destinasjonene og tilbudene vi skal tilby andre. Vi vil også invitere med oss næringsaktører i de aktuelle områdene på turene og la det bli en uformell møteplass, sier Skjelvan. Hun forteller at de ikke nødvendigvis går hele turene på alle destinasjonene, men nok til at de har sett og opplevd dem.

Målet med turguiden er selvsagt å få folk til å bli kjent med destinasjonene, men den må også ses i sammenheng med overnattinger, spisesteder, utstyrsbutikker og slike ting som er i nærheten, avslutter Skjelvan.

LES OGSÅ: Møtte internasjonale kjøpere for å selge Steinkjer og Innherred

Kommenter gjerne, men vis saklighet: