Trønder-Avisa må kutte kostnader med oppsigelser

Næringsliv: Trønder-Avisa må i løpet av 2018 få opp lønnsomheten betydelig, og kostnadskutt som skal gjennomføres må alle avisene i konsernet ta sin del av.

Det er tøffe tider i avisbransjen med sviktende annonseinntekter. Tirsdag holdt Instituttet for reklame og mediestatistikk (IRM) sin årlige presentasjon av sin prognose for det kommende annonseåret. Så langt i år viser mediebarometeret en nedgang på 14,4 prosent i annonsemarkedet for dagspressen, og IRMs prognose spår et fall på 14,7 prosent i 2018, skriver Dagens Næringsliv.

Må kutte 11 millioner

I dag skriver Trønder-Avisa på sin nettside at de må kutte kostnadene med 11 millioner kroner i 2018-budsjettet.

En betydelig del av kuttene skal gjøres ved å legge ned kundesenteret – noe som innebærer at fire ansatte mister jobben. Avisa vil i stedet kjøpe disse tjenestene fra Adresseavisen i Trondheim.

Administrerende direktør i Trønder-Avisa, Arve Løberg, forteller følgende om situasjonen:

– Styret ser alvoret i situasjonen både for morselskapet og for konsernet og det er helt avgjørende at vi i 2018 får opp lønnsomheten betydelig. I første omgang gjør vi det gjennom betydelige kostnadskutt i Trønder-Avisa, men også Namdalsavisa og lokalavisene må ta sin del av de kostnadskutt som nå skal gjennomføres.

Kommenter gjerne, men vis saklighet: