Svartfredagen og cyber-mandag
Av Morten Stene, NN-24
I disse dager flommer postkassen over av ulike Black-betegnelser. Enten det er svartfredag, svarthelga eller svartuke. «Black Friday», eller svartfredag, er en årlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving, «takksigelsesdagen», som er en årlig høytids- og festdag i USA.
Bevarer du roen og kjøper noe du trenger, kan det bli OK dager …
Den 26. november 2010 ble fenomenet «Black Friday» for første gang brukt i Norge ifølge Wikipedia, da Norwegian Outlet i Vestby introduserte handledagen. Komplett.no var den første nettbutikken i Norge som arrangerte Black Friday, også i 2010.
Det ser ut til at dette fenomen har blitt en fast del av førjulsstria i Norge også, og en anledning for handelsstanden til å starte julehandelen før desember har nådd oss.
På svartfredagen i fjor brukte nordmenn drøye 3,6 milliarder kroner i norske butikker på fredagen alene, melder tek.no. Eller sagt på en annen måte: Vi brukte 2,5 millioner kroner i minuttet under fjorårets svartfredag.
Så advares det mot kjøpepresset. Slike dagtilbud er en effektiv måte å presse fram kjøp på, og kanskje noen kjøper over evne. Mange har avslørt at tilbudene ikke bestandig er så fantastiske heller. Rådet er å sjekke prisene. Prisjakt kan være en god veileder i så måte.
Forbrukerøkonom Endre Jo Reite, SMN1, advarer mot å bli lurt: ikke kjøp ting du ikke trenger eller ikke har råd til. Med andre ord: planlegg.
Mandag er det forresten Cyber Monday, første mandag etter Thanksgivingdagen. Den markerer starten for julehandelen over Internett. Begrepet ble oppfunnet i 2005.
Og snart kommer svartsøndagen også…