Fikk bildet sitt på forsiden av National Geographic i går

: Steinkjermannen fikk bakoversveis da han oppdaget at et bilde av bryggerekka i Trondheim prydet forsiden som «Photo of the day» til verdens mest prestisjefyllte reportasje- og fotomagasin i går.

Sjansen er stor for at du har sett noen av bildene til Steinkjermannen Øyvind Blomstereng – som nå er bosatt i Trondheim som fotograf på heltid. Trondheims-fotografen er «høyt og lavt» på sosiale medier og er kjent langt utover landegrensene for sine spektakulære nordlys-bilder, ofte tatt fra Ladestien.

Tikket inn melding

I går ble han imidlertid svært overrasket, da det tikket inn meldinger fra noen kompiser om at et bilde han har tatt av bryggerekka prydet forsiden til Snapchat-kontoen til National Geograpics.

Litt senere ble bildet publisert som Photo of the day» på National Geographics hovedside:

Øyvind Blomstereng fotografert under en utstilling i Horten. (Foto: Birgit Fostervold)

– Fyttikatta, dette er sprøtt. Jeg er jo ikke på snap en gang. Men så kom det meldinger fra noen kompiser. Bildet la jeg ut på Instagram for lenge siden, sier Blomstereng.

Bildet som viser bryggerekka speile seg i Nidelva ble tatt under en springflo for en tid tilbake.

– Det er jo ikke gitt at alt klaffer med vær og stemning, som det gjorde her, fastslår Blomstereng.

Det er ikke første gang bildene til Trondheims-bildene til Blomstereng har nådd ut til et stort, internasjonalt publikum.

I forbindelse med en utstilling på Ringve Museum i begynnelsen av 2014 lagde Trondheims-fotografen en time-lapse av nordlyset som Adressa la ut på sine nettsider.

Et par dager senere var det internasjonale nyhetsbyrået Reuters på tråden. Men det stoppet ikke der. Bildene ble plukket opp av både The Guardian, New York Post og Huffington Post.

LES OGSÅ: Blomstereng skaper magiske øyeblikk.

Sistnevnte brukte en helside på Blomsterengs bilder med overskriften «Book your ticket to Norway folks!», med kartnåla plassert på Trondheim .

To uker senere var Blomsterengs bilder vist på 40 TV-kanaler verden over, og en markedsføringsekspert anslo i etterkant at medieomtalen var verdt opp mot 40 millioner kroner for Trondheim by.

Se bildene hans her.

Kommenter gjerne, men vis saklighet: