Rosa rundballer ble en av fjorårets store snakkiser da over 200 000 av dem lå synlig på jordene rundt omkring i landet for å rette søkelyset på brystkreftsaken – noe som ga 300 000 kroner til Brystkreftforeningen.
I år er jordene blitt enda mer fargerike da de rosa ballene har fått selskap av like mange blå baller. Bøndene ville gjenta fjorårets suksess, og i år ble det også blå baller for å rette søkelyset på prostatakreft.
Fortjener en rosa balleklyper
– Når vi har alle disse fargerike rundballene, eller traktoreggene som noen kaller dem, fortjener de selvsagt å bli plukket opp av en rosa ballklype, sier Jan Helge Svarva.Han er daglig leder ved Steinkjer Mekaniske som i fjor startet produksjonen av en egenutviklet ballklemme som selges gjennom NT Maskin.På årets Agrisjå-messe på Stjørdal hadde de to Steinkjerbedriftene med seg ett eksemplar av en dobbel ballklemme som de hadde lakkert rosa. Dette var for å skape oppmerksomhet rundt sin egen kreftaksjonen samt den som bønder, plastprodusent og Felleskjøpet bidrar til med sine rosa og blå traktoregg.Auksjon og innsamlingsaksjon
– Det er ikke våre balleklypere som er skyld i at de rosa ballene er blitt blå, humrer Svarva.Han forteller at de egentlig burde ha lakkert sin ballklemme både rosa og blå rent symbolsk, men slik ble det ikke i år. Da passer det bedre at de blå ballene tas på med varsomhet – av en rosa ballklemmer.Den doble rosa ballklemmeren har fått mye oppmerksomhet, og du har nå mulighet til å skaffe deg dette ene eksemplaret til odel og eie.– Frem til 17. september har vi en online auksjon på denne ballklemmer’n samtidig som vi kjører en innsamlingsaksjon til Kreftforeningen. Halvparten av auksjonsprisen og hele innsamlingsbeløpet går uavkortet til Kreftforeningen, sier Svarva.Per dags dato er høyeste bud på den rosa ballklemmer’n 21 000 kroner. De to bedriftene bak aksjonen har som mål å samle inn 30.000 kroner før den avsluttes – og de oppfordrer både privatpersoner og bedrifter i Steinkjer til å bidra.
Bidraget dobles
I fjor fikk Brystkreftforeningen som nevnt et bidrag på 300.000 som følge av de rosa rundballene. I år dobles det med 300.000 til Brystkreftforeningen og 300.000 til Prostatakreftforeningen. Bøndene har selv etterspurt dette samt at man hadde en positiv respons på dette i Sverige i 2016.Med ny farge dobles årets bidrag til kreftforskning. Regnestykket er det samme som i fjor hvor norske bønder, Trioplast og Felleskjøpet gir ti kroner hver per kjøpte/solgte rull med plast. Denne kampanjen må ikke forveksles med Rosa sløyfe-aksjonen som foregår i oktober hvert år.Miljøbonus
Avslutningsvis tar vi med at symbolikkbruken med farget plast stammer fra New Zealand hvor den globale plastleverandøren Trioplast lanserte rosa plast for første gang i 2015. Tilsvarende kampanjer er gjennomført i 17 forskjellige land, etter samme mal.
I et miljø- og klimaperspektiv bidrar denne type plast til en betydelig reduksjon i CO2-forbruket.
[su_spacer size="40"]]]>