Forbrukerrådet test av alle landets fastlegekontor viser enorme forskjeller på hvordan fastlegekontoret møter deg.– Når du selv eller noen i familien er syke, må det være enkelt å komme i kontakt og få svar fra fastlegen, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.Forbrukerrådet har testet og gitt poeng til alle landets fastlegekontor på en skala fra null til hundre, hvor hundre er best. De får poeng for å gi god og relevant informasjon som er lett tilgjengelig digitalt. Medisinskfaglige vurderinger er ikke testet. Bare 2,5 prosent får grønt lys av Forbrukerrådet.– Det er noe langt flere bør strekke seg etter, mener forbrukerdirektøren. Nesten alle har mye å lære av hvordan de beste fastlegekontorene tar hensyn til brukernes behov.
Stor test av fastleger – sjekk ditt kontor
24 fastlegekontor har bare oppnådd to poeng hver, og dermed havnet på bunn i testen. Forbrukerrådet har bare kunnet slå fast at de eksisterer, men verken funnet nettside, epost-adresse, eller fått svar på telefon når vi har kontaktet dem.– Det er skandaløst dårlig. Det er et minstekrav at fastlegene følger fastlegeforskriften, men vi må også kunne forvente at brukerne får gode svar på telefon eller epost. Kommunene må påse at alt dette blir fulgt opp, sier Flesland.Fastlegeforskriften krever at alle fastlegekontorene sørger for at pasientene kan bestille time elektronisk og få svar på de fleste telefonhenvendelser innen to minutter.
Ingen får grønt lys i Steinkjer
I Steinkjer får ingen av legekontorene grønt lys for sitt servicenivå, men de ligger over landsgjennomsnittet som er på 44 poeng av 100 mulige. Her er rangeringen av Steinkjers legekontorer blant landets 1374 i forbrukerrådets store test:Nr. | Legekontor | Sum |
326 | Sannan Legesenter | 57,9 |
481 | Fyrgata Legekontor | 55,1 |
523 | Høvdinggården Legekontor | 54,3 |
652 | Sjøsia Legekontor | 51,5 |
669 | Dampsaga Legekontor | 51,1 |
1044 | Mære Legekontor | 29,4 |
- Konkret info — Hvilken informasjon finner vi om legene, kontoret og praksisen? (10 infoelement med til sammen 40 prosents vekt i totalpoengsummen).
- Digital kontakt (nett/epost/sms) — Er informasjonen tilgjengelig digitalt og hva finner vi der? (12 infoelement med til sammen 30 prosent vekt i totalpoengsummen).
- Konkret service — Hvilken imøtekommenhet/service opplever vi? (4 infoelement med til sammen 20 prosent vekt i totalpoengsummen).
- Generell info — Hvor god er informasjonen om åpningstider, telefonnummer, adresse etc., for kontoret? (5 infoelement med til sammen 10 prosent vekt i totalpoengsummen)
[su_highlight background="#6f6f6f" color="#ffffff"]Fakta om Forbrukerrådets fastlegetest[/su_highlight]
• Forbrukerrådet har testet og rangert 1.374 legekontorer i hele Norge etter hvor gode de er på informasjon, service og digital tilgjengelighet.
• I snitt får legekontorene 44 poeng av 100 mulige. 24 fastlegekontorer har fått bare 2 poeng.
• 27 prosent av legekontorene har ikke nettside. Av dem som har nettside, mangler mange informasjon om fastlegene.
• 40 prosent av kontorene gir ikke pasientene mulighet til å bestille time elektronisk.
• 63 prosent svarer på telefon innen 2 minutter. 14 prosent hadde ikke svart etter fire minutter.
• Forbrukerrådet har ikke undersøkt den medisinskfaglige kvaliteten ved legekontorene.
Kilde: Forbrukerrådet
[su_spacer size="40"]]]>