PÅ NETT: Gjør det lett å skaffe seg historisk kunnskap og å holde kontakt med medlemmer og andre interesserte. (Foto: Morten Stene)
Ny nettbutikk og vips så økte medlemstallet
Allerede første uke med ny nettside fikk historielaget Foreningen Gamle Steinkjer nye medlemmer.
Morten Stene

– Vi har mange utenbys medlemmer og interesserte, så vi besluttet å bedre vår digitale kommunikasjon, sier leder Erling Koldaas i Foreningen Gamle Steinkjer. Ikke minst har vi gjort det lettvint å skaffe seg hefter og bøker vi har laget opp gjennom årene.

Alt virker like godt både på telefon, nettbrett og datamaskin.

Gå til nettsiden: https://gamlesteinkjer.net/

Alltid nye interesserte

KONTAKT: Digital medlemskontakt er viktig, sier Erling Koldaas, Foreningen gamle Steinkjer (Foto: Morten Stene).

Historisk interesse har en tendens til «plutselig» å dukke opp. Da er «gamle kunnskap» interessant og relevant i dobbel forstand: Både for å finne ut mer om det som har skjedd, og å skaffe kunnskap som er dokumentert tidligere. Det er alltid noen som er på leting etter, og etterspør, historisk kunnskap.

Prioriterte nettbutikk

– Vi har erfart at det er krevende å ha en aktuell nettside når vi er en gjeng frivillige, og det meste av den løpende småpraten foregår på Facebook og tilsvarende medier, sier Koldaas. Derfor valgte vi å forenkle siden, og prioritere det å gjøre publikasjonene våre tilgjengelig. I årenes løp er det mange hundre tema det er skrevet om.

– I dag inneholder nettsiden nødvendig kontaktinformasjon, litt formalinformasjon om formål og styremedlemmer, en nettbutikk med vippsbetaling og et enkelt kontaktskjema hvor vi kan ta imot ideer, forslag og svare på spørsmål. Og ikke minst: Det er enkelt å melde seg inn i foreningen!

Sammen med Datapower

– Steinkjerfirmaet Datapower har hjulpet oss. De har vært positive å samarbeide med, og tålmodige når vi har hatt litt teknisk fingertrøbbel i utviklingsfasen.

– Så liker jeg spesielt tilnærmingen med at vi tar en fot i bakken etter en innkjøringsperiode, og justere hvis det er behov for det, sier Koldaas. Det er en fin løsning når vi som kjøpere ikke alltid vet hva vi vil ha, før vi har erfart hvordan det virker.

Andre saker