DataPower Learning lanserte nylig en mobilapp hvor lærlingene registrere opplæringsaktiviteten, og utdanningstilbyderen får mulighet til å være tettere på opplæringen. iFag er Datapower Learning sitt informasjons- og administrasjonssystem for fagutdanning.
Mer virkelighetsnær opplæring
Smarttelefoner er et arbeidsverktøy for håndverkere. Nå er mobilen også et verktøy i utdanningen av lærlinger. I appen registrere læringen aktivitet på de ulike læremålene og arbeidsoppgavene de er med på. I tillegg kan lærlingen både kommentere arbeidsoppgavene og legge inn bilder av resultatet.
– Trenger lærlingen påfyll i arbeidet, «snakker» appen med læremateriellet – for de som bruker Datapower sine e-læringspakker, sier Rune Leknes, som er utviklingsansvarlig i DataPower Learning.
Bedre opplæring
De opplæringsansvarlige mener appen gir økte mulighetene for å skreddersy lærlingeløpet. Dette gir både økt læringen, motivasjon og gjennomføring. Appen gir en vinn-vinn-situasjon: lærlingen får en bedre opplæring, og framtidas håndverkere får bedre kompetanse.
Døråpner til arbeidslivet
– Attpåtil kan appen være en døråpner for arbeidsmarkedet etter endt læretid, sier Leknes. Har lærlingen holdt ordne på arbeidsoppgavene i appen, er det en indikasjon på personlige egenskaper som også verdsettes av framtidige arbeidsgivere.
Innovasjonssamarbeid
Appen er et nytt grensesnitt på Datapower Learning sitt nasjonale informasjons- og administrasjonssystem for fagutdanning: iFag.
Appen er utviklet i lag med Rørentreprenørene Norge og Opplæringskontoret for tømrerfaget, med støtte fra Innovasjon Norge.